kickpet.reismee.nl

Meknes - Nador - Sete - thuis

Vanochtend vroeg begonnen aan onze laatste rit alvorens we zaterdag op de boot gaan. Gisteravond op de valreep nog Marokkaans gebak gegeten. Het valt op dat in Meknes meer vrouwen niet gesluierd zijn en heel westers zijn, met name in de nouvelle city. Maar ook in het centrum zie je veel minder gesluierde vrouwen dan op het platteland of in Fez, ook rijden vrouwen hier zelf in een auto.

De laatste rit gaat over N en R wegen. We moeten eerst nog even langs Fez. Het valt nu op dat het tov Meknes toch wel een smerige stad is. Na Fez zouden we via het Rifgebergte naar Nador rijden maar de weg volgens onze route was barree en daardoor zijn we pas later het Rifgebergte ingereden. Hier zijn ze bezig met de aanleg van een nieuwe weg en dat betekent in Marokko soms over een vernieuwd deel rijden, dan weer onverhard, dan weer over de oude weg. We bereiken 1200 meter hoogte in de Rif en het is weer een ander landschap dan de Atlas. Daarna weer een N weg naar Nador, hier hebben we de laatste hotelovernachting in Marokko.

Zaterdagochtend vroeg opgestaan, om zeven uur ontbijt en dan naar de haven. Eerst in de rij om ons ticket te laten bevestigen en daarna staan Jack en Monique heel lang in de rij voor de police control. Uiteindelijk moeten Marc en ik zelf ons paspoort ophalen, dan nog een paar controles en we mogen de boot op. Nog lekker in het zonnetje kunnen zitten op het dek. Zondag was het wat minder weer, dus dan maar binnen hangen. Helaas wordt ons maandag duidelijk dat de boot niet om 10 uur aankomt maar pas om een uur. Dat betekent dat we nog meer rijtijd verliezen.

Uiteindelijk zijn we om kwart voor twee van de boot en gaat de controle vrij snel en kunnen we richting huis. Weer even wennen nu we in Europa zijn na het Marokko avontuur. Het zijn duidelijk heel verschillende culturen. We rijden nog tot Montelimar en dan stoppen we voor vandaag.

Gisteren hebben we ons hotel bijna droog bereikt, maar daarna wordt het bar en boos. Onderweg hadden we al behoorlijk wat wind maar na aankomst bij het hotel wordt het heviger met windstoten en inclusief regen. Helaas is dat de volgende ochtend nog niet veranderd, onweer is er nog aan toegevoegd. We besluiten om vandaag niet te rijden omdat er in het hele gebied tot en met Lyon code oranje wordt afgegeven voor regen en/of overstromingen. Voor ons betekent dit dat we morgen (woensdag) in een dag naar huis rijden. Jack kan dan donderdagochtend naar zijn afspraak bij de huisarts, het is helaas nog steeds niet goed.

Gertie en Arno

wat een fantastische reis en enorm mooi "boek" heb je geschreven. Goede en veilige terug reis en voor Jack, toi, toi en hopen dat de huisarts snel de oorzaak zal vinden. Tot gauw.

Ireen Vrouenraets

Hoi Elly,

Prachtige verhalen en mooie foto's!

Knap gedaan :-)

Groetjes, Ireen