kickpet.reismee.nl

Tanger-Chefchaouen-Fez-Midelt

Op de boot realiseerde ik me dat we aan ons 40e motorjaar bezig zijn en dat we dit jaar voor het eerst met onze motor op een ander continent dan Europa zijn.

Vandaag, 14-10, regent het als we wakker worden. We hebben besloten om vandaag niet te gaan rijden omdat er veel regen gemeld wordt in Chefchaouen en richting Fez. Eerst gaan we in een Marokkaanse gelegenheid ontbijten, in het IBIS hotel in Tanger waar we verblijven is het ontbijt niet inclusief en ook niet authentiek. Na ons ontbijt vertrekken we via de nieuw aangelegde boulevard langs de oude haven naar Tanger om daar de medina en de oude stad te bezoeken. We lopen er een route via de kasbah, de moskee en de oude medina, een wirwar van straatjes met veel winkeltjes. Ook hier kennen ze de Hollandse zuinigheid: wel kijke, niet kope! Er is zelfs een museum voor moderne kunst met werken van o.a Picasso, Matisse en Henri Moore. Allerlei gidsen proberen je aan te klampen, maar we (m.n. Marc) weet ze handig van zich af te schudden. Er staan een aantal routes aangegeven met een kleurtje via bewegwijzering, een gids is dus niet echt nodig. En gewoon wat rondslenteren is ook leuk. Ook als we willen lunchen wil iedereen je op zijn terras hebben. We hebben buiten, het is inmiddels warm geworden met een zonnetje, gegeten aan een druk plein. Alhoewel er volgens ons een misverstand was over de portie vis die er geserveerd werd bevestigden ze ons dat het voor een persoon was. Toen de rekening kwam werd er toch vier maal een portie berekend. Het was allemaal (salade, vegetarische tajine en vis) erg lekker, we hebben het opgegeten en dus ook maar betaald. Volgende keer toch maar een kaart vragen! Nog een bazaar bezocht waar je voornamelijk huishoudelijke artikelen kon kopen, ze hebben er tajines in alle soorten en maten en toen weer terug via de boulevard naar ons hotel. Toch leuk dat we dankzij de regen, Tanger, de aankomststad in Marokkko, bezocht hebben.

En dan de volgende dag op weg naar Fez via Chefchaouen, het blauwe stadje. Bij het verlaten van Tanger zien we veel vervallen buitenwijken. Eenmaal weg uit de stad wordt het landschap meer zichtbaar. Tot Tetouan is de weg erg druk, daarna wordt het rustiger. In Chefchaouen aangekomen, zijn we eerst op een dakterras met uitzicht op de kasbah gaan lunchen om vervolgens de blauwe medina te ontdekken. Alle schakeringen blauw zijn er te zien zonder dat het vloekt, je kunt er blijven fotograferen. Nog een blik op de cascade met wasplaats geworpen en dan weer terug naar onze motors om de rit naar Fez voort te zetten. Allerlei kleuren van de aarde trekken aan ons voorbij, van lichtgrijs, via roestbruin naar bijna zwart, veel olijfbomen en de geur van olijfolie. Bij aankomst in Fez is het nog even zoeken naar het hotel/pension Bab Al Madina, dat we uitgezocht hebben. Nadat Monique een politie agent tot stilstand heeft gebracht en deze ons naar het hotel geloodst heeft, kunnen we lekker gaan douchen. Helaas was het water niet goed warm, blijkbaar hadden we dit langer moeten laten doorlopen. Dus dan maar koud gewassen. Nog een lekkere couscous gegeten. Morgen gaan we Fez verkennen.

Vanochtend met een gids, Abdul, de medina verkend. Het is een wirwar van meer dan tienduizend straatjes waar we al snel alle gevoel voor richting kwijt zijn. We komen in straatjes waar alleen lokale bevolking zit en hun 'winkeltje' hebben. Het is een gekrioel van mensen. Er zijn groenten, kippen, vismarkten, specerijen etc, en even zoveel geuren en kleuren. De kippen worden op hun plek gehouden door de poten aan elkaar vast te binden, hoezo dierenbescherming! Er is ook een plek waar alle inwoners van de medina hun brood brengen om te bakken (ons bakkes), het is er behoorlijk heet en de bakker staat de hele dag met zijn neus bovenop het vuur. De medina van Tanger is in vergelijking met Fez best gecultiveerd. We hebben een oude koranschool die niet meer in gebruik is bezocht. Hierin leefden de studenten, ze hadden er hun kamertjes en studeerden er de Koran. Er is mooi mozaïekwerk te zien in een mooie patio. De medina is authentiek, maar op plaatsen ook smerig, iets wat wij niet meer gewend zijn in ons gecultiveerde en met regels omgeven land, waarvoor ik ook wel dankbaar ben. Het blijft wel een ervaring om dit met eigen ogen te zien De leerlooierij aan de rand van de stad, deze hadden we gisteren al geroken toen we de verkeerde weg ingeslagen hadden voor het hotel, gaan we ook bezoeken. Nu staan we er vlakbij en de geur is bijna ondraaglijk. We hebben een takje munt (Chanel 6) gekregen om de geur iets te verzachten. Er staan mannen in grote ketels te roeren en de laatste stukjes koe, schaap, geit of kameel van de huiden af te halen. Ze hebben hoge kaplaarzen aan om in de tobbes te kunnen gaan staan. Wat zijn we blij dat we in Nederland wonen en dit niet ons dagelijks werk is. Het is zwaar, vies en volgens ons ook niet echt gezond vanwege de ammoniak. De gids vertelt dat alles op natuurlijke basis is maar dan nog.

In de medina hebben we gelunched in een mooi ingericht Marokkaans restaurant. Hierna zouden we nog een rondrit maken met een taxi van ca 2 uur naar de paleizen en de joodse wijk. Jack was opeens niet lekker en zijn we na de panoramic vue over de medina terug naar het hotel gegaan. Daar is hij gaan slapen en hopelijk kunnen we morgen weer verder gaan.

Vandaag, vrijdag, toch vertrokken. Jack wil het liefst naar een plek waar het rustiger is; afgelopen nacht hebben we nogal wat overlast van de bovenburen gehad. We willen vandaag rijden tot Midelt waar we een mooie riad, Riad Villa Midelt, hebben gevonden, Het is ca 240 km rijden, eerst tanken en dan op weg. Het duurt nog even voor we de stad Fez achter ons gelaten hebben (stad van een miljoen inwoners). Gedurende de hele route wisselen de landschappen zich af, hoogvlakten, allerlei kleuren, groene bergen met name in Ifrane, hier wordt zelfs geskied in de winter. Ifrane is een opmerkelijk schone stad en dat is waarschijnlijk te danken aan het feit dat de koning hier zijn paleis of een van zijn paleizen heeft. De bouw van de woningen is ook totaal anders, meer Europees. Op de hoogvlakten lijkt het soms Amerika (route 66) en een beetje saai. Het hoogste punt waarop we gereden hebben is ongeveer 1900 meter. Op veel plaatsen lopen mensen langs de weg, je vraagt je soms af wat ze gaan doen omdat er in de verste verte geen dorp of stad te bekennen is. Schapen herders zie je ook op veel plekken alleen dan vraag je je weer af wat die beesten eten, wij kunnen nl niet veel eetbaars herkennen op de hoogvlakte. Rond half drie komen we aan bij de riad, hij ziet er goed uit. We krijgen meteen een welkomstdrankje met zoete koekjes (niet voor Jack). Grote ruime kamers, een mooie tuin met zwembad. Jack is meteen naar bed gegaan hopelijk kan hij wat slapen zodat hij snel weer beter is,, Monique voelde zich ook niet zo lekker maar is s'avonds alweer behoorlijk opgeknapt. We hebben besloten om een nacht langer in de riad te blijven.

Vandaag lekker geluierd, laat ontbeten, gelezen, in de tuin gezeten van de riad, kortom een lekkere dag.

Vanavond besloten dat we morgen verder kunnen gaan. Het is niet zo'n lange rit, maar het beloofd een mooie route te worden naar Erfoud.

Patrick&Maria

hoi motormuizen,

leuk om jullie belevenissen mee te lezen, we krijgen er vakantie-zin van. Alleen: niet ziek worden! Veel reis- en kijkplezier nog en rij voorzichtig.
Gäölse groetjes en tot .....

mammeke

Hallo M & M,
Prachtig verhaal, alleen jammer van J. foto 's ook heel mooi.
Geniet, maar rij voorzichtig.
Groetjes voor J & E.
En knuffels xxxxx