kickpet.reismee.nl

Myvatn naar huis

Na een uitgebreid ontbijt in cowshed cafe zijn we woensdag aan onze laatste IJslanddag begonnen. Het is nog steeds een frisse wind maar er scheen nu wel een zonnetje. Tijdens onze rit naar Egilsstaoir maken we nog een zijsprong naar de Dettifoss en de Selfoss waterval. De Dettifoss is de grootste waterval van Europa niet qua hoogte maar wel wat betreft de hoeveelheid water. De weg er naar toe is een desolaat, op een maanlandschap lijkende vlakte. Niet voor niets hebben ze hier ooit geoefend voor een ruimtevaartreis naar de maan. Je ziet de nevel van de waterval al van veraf. Aangekomen bij de parkeerplaats moeten we nog even lopen naar de waterval. Heel indrukwekkend hoe al dat water van de Jokulsa à Fjollum gletsjerrivier naar beneden stort en daarbij een canyon creëert. We hebben al verschillende watervallen gezien maar deze hadden we niet willen missen. We hebben het warm gekregen in onze motorkleren. Onderweg naar Egilsstaoir komen we de gletsjerrivier Jokulsa à Fjollum nog diverse keren tegen. Rond drie uur zijn we aangekomen bij ons laatste hotel op IJsland. We hebben weer buiten kunnen lunchen in het zonnetje bij café Nielsen. Dit cafe is gevestigd in het oudste huis van deze plaats en dateert van 1944. Daarna hebben we nog wat rondgekeken en gewinkeld in Egilsstaoir. Donderdagochtend moeten we nog dertig kilometer naar Seyoisfjorour rijden naar de ferry. Het is licht gaan regenen. De overtocht duurt 50 uur. De eerste avond toch maar een tabletje genomen, het voelde toch niet helemaal lekker. Het heeft in de eerste nacht nog behoorlijk geschommeld. Om 3.00 in de ochtend werden we wakker bij aankomst van de tussenstop in Torshavn, Faroer eilanden. Een stem via de intercom omdat iemand nog niet bij zijn auto was. Vrijdagmiddag is de zon gaan schijnen en ziet de zee rustig uit. Zaterdagmiddag bij aankomst in Hirtshals motregent het wat. Na de middag is de zon nog gaan schijnen. We hebben overnacht in Oeversee en ons laatste dineetje van deze reis genuttigd met een heerlijke wijn door Peter uitgezocht. We verwachten dat we het redden om zondagavond thuis te zijn. Zondag weer met wat regen vertrokken, een stukje autoweg gereden en toen het zonnetje scheen weer weg van de drukke Duitse snelweg. We zijn nu thuis. Onderweg en op de boot hebben we geen internetverbinding meer gehad. Vandaar dit laatste verhaal eerst nu. We hebben een supermooie reis gehad in een geweldig land met veel afwisseling in landschappen. Als je in de gelegenheid bent moet je hier beslist een keer naar toe gaan. Voor de motor is het geweldig. Als je een lichtere (off road) hebt kun je nog veel meer malbik rijden in dit prachtige land. Maar niet alleen per motor, je kunt er meerdaagse paardrijtochten maken, we hebben er heel veel fietsers gezien (knap hoor met die wind en stijgingen) en wandelaars. Je kunt er luxe verblijven en in hostels. Wij hebben zelf diverse soorten overnachtingsplekken gehad. Zonder de andere accomodaties te kort te doen. Wij vonden Heydalur het meest bijzonder. Het was wel een beetje rommmelig ivm een verbouwing maar het lag op een plek in the middle of nowhere en de mensen waren er heel aardig. Het hotel Framnes in een voormalig zeemanshuis was ook heel apart en de huisjes rond de hotpot, echt IJslands. Kortom: IJsland is een aanrader en daarbij niet te vergeten de Faröer eilanden met zijn serene landschappen. Hier moesten we kilometers rijden om iets te kunnen eten.

Desiree

Coole / koele trip! Prachtige foto's en verslag, lijkt zo onwerkelijk.

Gabrielle

Hoi,

Ik ben op zoek naar geïnteresseerden in IJsland voor mijn afstudeeronderzoek. Vul de enquête in en je helpt mij er enorm mee. Hiermee maak je ook kans op 3x een reismagazine!

Dit is de link:

Groetjes,