kickpet.reismee.nl

Stadarskali naar Myvatn

Zondagochtend vanuit Stadarskali niet te laat vertrokken omdat de weersvoorspellingen voor de namiddag niet zo goed zijn. Hoe slecht kan het zijn. Onderweg gaf de boordcomputer van onze motor temperaturen aan tot bijna 20 graden. We rijden nu door het dal van Nordurland Vestra, het schiet snel op via de ringweg nr 1 in IJsland. We zijn te vroeg bij de accommodatie, ons huisje is nog niet klaar. Waar Peter de sleutel opgehaald heeft adviseerden ze ons naar Saouarkrokur te rijden. Zij zal hem sms'en als we in ons huisje kunnen. In Sauoarkrokur zijn we eerst naar de zwarte lavastranden gaan kijken. Hier zijn heuse duinen van lavazand te zien begroeid met helmgras het strand is zeer breed en wij verbazen ons dat er geen badgasten zijn. Bij Kaffi Krokur hebben we buiten kunnen lunchen. Op de terugweg naar Varmahlio zijn we nog naar de turfboerderijen van Glaumbaer gaan kijken. Inmiddels kunnen we in ons huisje dat net als de anderen rond een hotpot ligt. Bagage afgeladen en toen in de hotpot. Heerlijk in warm water zitten. En het regent nog steeds niet en de voorspelde hevige wind is er ook nog niet geweest vandaag. Vanavond heel lekker gegeten in hotel Varmahlio. Ze krijgen het iedere keer weer voor elkaar om vis op een andere wijze te bereiden. Het eten in IJsland is zeer gevarieerd, veel vis maar ook vlees en gevogelte waaronder gebraden puffinbreast (puffin is papegaaiduiker). Bij terugkomst in ons chalet hebben Peter en Jack nog geschaakt. Peter wilde nog wel eens voelen hoe het is om te winnen. Jack wint nagenoeg altijd met Wordfeud. Maandagochtend regende het een klein beetje. Tijdens de rit naar Akurey rijden we weer door een mooi landschap. Kleine watervallen hebben op sommige plaatsen echte canyons gevormd. De toppen hangen allemaal in een dikke mist waaruit steeds meer regen valt. Het is maar een korte rit en vanwege het slechtere weer zijn we rond twaalf uur s middags gestopt bij ons hotel voor deze nacht. Daar hebben we bij de open haard zitten ipadden, lezen enz. Het hotel heeft een mooi uitzicht over de fjord naar de bergen aan de overkant, als de mist even weg is. Vanochtend vertrokken naar Myvatn. Het is droog maar erg koud vandaag. Gelukkig mijn lange skisokken aangetrokken en meteen de buddyseat en rugverwarming aan. Peter had ook zijn therrmokleren aangetrokken, Jack heeft het bij de seat en handverwarming gehouden. De laagst gemeten temperatuur vandaag is 4 graden en de hoogste 8 graden. Eerst nog de Godafoss waterval bezocht, het is een van de mooisten volgens de reisgidsen. Hij valt over een breedte van 30 meter naar beneden. Het is bijzonder om te zien met hoeveel kracht al dat water naar beneden komt. Vervolgens naar Myvatn gereden. We wilden eigenlijk onze bagage al naar onze kamer brengen, maar helaas konden we niet eerder dan drie uur inchecken. Even koffie gedronken, om weer een beetje op temperatuur te komen om vervolgens te rijden naar een krater die ontstaan is tussen 1975 en 1984. Hiervoor hebben we nog een stukje malbik moeten rijden en daarna een stevig klimmetje moeten maken. Maar het loont de moeite. Mooie uitzichten en imposant om z'n diepe, vrij jonge krater te zien. Daarna doorgereden naar het mooiste geothermische veld van IJsland, het sulfatorenveld Hverir. Overal pruttelende, dampende en geurende (zwavel)poeltjes in een kleurrijk landschap. Dit is een van dingen die echt bij IJsland horen. Dan door naar Krafla. Het is een centrale die gebruik maakt van de geothermische activiteit in de bodem. Ook is er het met blauw water gevuld kratermeer te zien (Viti). Je kunt helemaal rond het meer Myvatn rijden en dat hebben we dan ook gedaan. Iedere keer weer andere vergezichten. De ene keer groene hellingen, dan weer lavavelden die rotsen gevormd hebben, eilandjes in het water en nog veel meer. Onderweg hebben we nog een vogelmuseum bezocht. Het was een supermooie dag vandaag. Veel indrukken en een temperatuur die we eigenlijk onze hele vakantie verwacht hadden. We hebben dus super geboft wat dat betreft. Nu in ons hotelhuisje, lekker douchen met zwavelwater en daarna eten in het Vogafjos Cowshed café.

Els Frissen

Hallo Elly en Jack,
Geweldig om de verhalen te lezen, het is alsof ik over jullie schouder kan mee rond kijken in IJsland. Prachtig daar.
Fijne reis verder!

Enrique

Lekker zo'n zwaveldouchje.. Ruiken jullie nu naar heerlijk frisse rotte ei dan? *knipoog*

M&M

Is dat zwavelwater in IJsland ook een beetje zeepachtig?

Klinkt weer fantastisch de afgelopen dagen. Jammer van het weer, maar jullie zijn (net als altijd) goed voorbereid.