kickpet.reismee.nl

Grundarfjorour naar Heydalur

Donderdagochtend vroeg moeten opstaan omdat we om 09.00u de boot naar Brjanslaekur hebben. Peter was al voor de wekker van halfzeven wakker en op. Eerst alles op de motor geladen en toen ontbeten. Nog een laatste rit over Snaefellsnes tot aan de boot in Stykkisholmur. Het is nog heel stil en het landschap fris groen met al die mosjes op de lavabergen. Het lijkt net het mos van de kerststal van vroeger. De boot vaart 3 uur van Stykkisholmur, via het eiland Flatey naar Brianslaekur. De veerboot was voorzien van allerlei Nederlandstalige opschriften. Deze boot heeft dus eerst in Nederland dienst gedaan en Peter denkt dat deze gevaren heeft op de opgeheven veerdienst IJmuiden - Bergen in Noorwegen. Vanuit Brianslaekur moeten we 75 km malbik rijden. Veel harder rijden dan 30 km is niet mogelijk, op sommige plaatsen was het erg glibberig. Het ruige fjordenlandschap is helaas niet zo goed te zien omdat de wolken erg laag hangen en er af en toe een beetje regen valt. Jammer, maar het is het weer en de wegen zoals we verwacht hadden. Maar ook dit heeft zijn charme. En we mogen niet klagen, we hebben tot nu geweldig weer gehad en goede wegen. Vanuit Isafjorour rijden we nog langs een paar fjorden over geasfalteerde wegen. Alvorens we het farmhotel Heydalur bereiken moeten we nog eens ongeveer vijftien km malbik rijden. Het was een lange dag, mooie rit, maar ook blij dat we de malbik goed doorstaan hebben. Nog een lekker visje gegeten en toen naar bed. Vanochtend weer heerlijk ontbeten met vers brood, fruit en groenten en nog veel meer, en dat voor nog geen zes euro. Vandaag hebben we een rustdag. Aanvulling op vorig verhaal: bij een bestudering van een kaartenatlas hebben de mannen geconstateerd dat we rondom de Snaefellsjokull bij het meer Lambhagatjarmir de meest westelijke te berijden weg in IJsland en van Europa hebben gereden.