kickpet.reismee.nl

Vik naar Reykjavik

Zaterdag, eerst via Vik naar Dyrholaey. Het is een grote rots in zee waar veel vogels zitten. Er zijn ook een paar natuurlijke bogen gevormd. Hier hebben we de eerste papegaaiduikers gespot en nog veel andere zeevogels. Van hieruit kun je ook de zwarte lavastranden zien. Dit zij de enige niet mediterrane stranden die in de top tien staan. Het ziet er inderdaad prachtig uit. Teruggekomen van onze rondwandeling hebben een aantal Balinezen zich rond de motors geschaard. Ze willen met de motor op de foto. Verder op de route hebben we nog geprobeerd wat zijwegen in te slaan, maar helaas eindigde deze voortijdig in malbik en zijn we toch maar omgedraaid. Alleen de waterval Skogafoss was vanuit de verharde weg te bereiken. Een imposante waterval van 60 meter hoog. De route ging vandaag vooral door agrarisch gebied, was behoorlijk vlak en soms een beetje saai. Voordat we naar onze slaapplaats in Selfoss rijden zijn we eerst nog langs het graf van Bobby Fischer, een wereldberoemde Amerikaanse schaker, gegaan. Bobby kreeg het aan de stok met de Amerikaanse regering ivm overtreding van de boycot tegen Servië. Hij kreeg de IJslandse natonaliteit en ligt sinds zijn dood in 2008 hier begraven. Voor de mannen was deze bedevaart een topper. Vandaag gestart met een vroeg ontbijt. Dit stond voor ons klaar in de koelkast. Alle bagage weer ingepakt en op naar de gouden driehoek. Deze begon met een mooie rit naar de beroemde Geysir. Hier komt ons woord geiser vandaan. De Geysir is helaas niet meer actief maar de iets kleinere Stroktur hebben we zien spuiten. Overal zijn kleine borrelende poeltjes die tot honderd graden reiken. Daarna naar de volgende bezienswaardigheid, de waterval Gulfoss. Het is de grootste waterval van Europa en qua kracht en wildheid kan hij zich meten met de Niagara waterval. Het is een machtig gezicht. Net of je live in een natuurdocumentaire zit. Vervolgens naar Pingvellir, dit is een nationaal park. Hier is de plek waar de Europese en Noord Amerikaanse platen langzaam maar zeker uit elkaar drijven. Dit is goed te zien als je er wandelt. Tevens is Pingvellir de wieg van de staat IJsland. Daarna zijn we een bordje hotel restaurant Hengill gevolgd omdat we hoognodig iets moesten eten en drinken. De weg er naar toe leek eindeloos maar prachtig met veel bochten. Lekker gegeten en toen door naar Reykjavik. Een mooi hotel en zo dadelijk de stad verkennen. We hebben helaas wat problemen met het uploaden van onze foto's. We doen ons best, nog even geduld.