kickpet.reismee.nl

Eerste dagen in IJsland

Voordat we overgaan naar IJsland nog een paar feiten over de Faeroer. Wij waren verbaasd dat er zo weinig vis in restaurants te krijgen is. Hier eten inwoners alle dagen vis en als ze uit gaan eten willen ze geen vis maar vlees eten, vertelde ons een inwoner van het eiland die met zijn kleinzoon per motor naar IJsland ging. Heel veel jonge mensen gaan buiten de Faeroer studeren en komen daarna niet meer terug. Dit heeft ook te maken met het feit dat het geloof (baptisten) erg regulerend zijn en daardoor niet open-minded. Heel veel eilanden zijn met (onderwater) tunnels verbonden, terwijl er maar weinig mensen wonen. Dit wordt gedaan om de onderlinge verbondenheid te bevorderen. Wij denken dat er ook andere redenen moeten zijn maar weten niet wat. Een tunnel bouwen is toch best kostbaar! De bootreis naar IJsland hebben we goed overleefd, de zee was vrij rustig. We hebben de Faeroer voor een deel nog vanaf de boot kunnen bewonderen met een zonnetje. Vanochtend om half vijf werden we al in kennis gesteld dat we over een uur de hut moesten verlaten. We waren dus vroeg wakker. IJsland zijn we binnengevaren in Seyoisfjorour met een strak blauwe lucht en vijftien graden. Die blauwe lucht hebben we de hele dag mogen houden. Temperaturen wisselden tussen de 10 en 15 graden. Geweldige uitzichten over de fjorden aan de oostkant afgewisseld met toppen met sneeuw aan de andere kant. Een geweldig ontbijt op een terras om tien uur in de ochtend ergens onderweg. De wegen zijn heel goed te rijden. We hebben een stuk malbik (ijslands woord voor ongeasfalteerde weg) gehad. Daarna nog gestopt in Djupivogur en weer op een terras in de zon gezeten. De landschappen zijn heel anders dan de Faeroer, steniger en ruiger. We slapen vlak bij Hofn, in een dependance van het countryhotel Arnanes. Zo dadelijk eten en dan naar bed. Het tijdsverschil met Nederland is nu twee uur, vroeger. We hebben echt lekker gegeten. De eerste keer sinds dagen weer eens een bord sla gehad. Vrijdagochtend is er iets bewolking en er staat een stevig briesje. Het is wel nog steeds warm. We verbazen ons iedere keer weer over hetgeen we zien. Groene rotsen, afgewisseld met lavavelden, lavastof, ijs, water en besneeuwde toppen. De route ging vandaag via het gletsjermeer Jokularson. Heel indrukwekkend, de ijsschotsen die van de gletsjer komen en richting zee stromen. Toen we terug bij de motor kwamen gaf deze een temperatuur van dertig graden in de zon. Onderweg op de motor was het meestal ook rond de twintig graden, met een uitschieter zelfs naar drieëntwintig. Verder langs de ringweg hebben we ook nog de Skaftafellsjokull kunnen bezoeken. Eerst iets gegeten bij het informatiecentrum. Daarna ongeveer een half uurtje gelopen tot aan de gletsjer. Nog naar Kirkjubaer gereden. In het dorp was niets meer terug te zien van het klooster, dan maar verder. Op ons vervolg richting hotel hebben we in een heuse lavastorm gezeten. De wind was zo sterk dat hij heel veel los lavastof meenam en de horizon helemaal grijs kleurde. Na aankomst bij ons hotel nog een stuk richting zee gelopen waar een paar grote vogels het op ons gemunt hadden. Zij voerden herhaaldelijk een aanval op ons uit. Ik vond het maar doodeng. Peter had er geen moeite mee en heeft ze nog een beetje uitgedaagd.

Anne

Haha... Dat is typisch pap!!
Klinkt allemaal super!
Gr. Anne

bep mergelsberg

Dan hebben jullie gisteren hogere temperaturen dan hier gehad!

M&M

Geweldig weer om jullie belevenissen zo te volgen en er ook nog iets van op te steken:-).
Fijn dat het allemaal zo goed bevalt. Hier te veel regen om van het motorrijden te kunnen genieten....

kitty

Hoi Allemaal,

We zijn net terug uit Zuid Tirol, uit een ander soort natuur, wat deze aarde niet allemaal te bieden heeft!
Geniet er lekker van, wij zullen jullie volgen op deze fantastische reis.

Kveðjur Kitty